Succes med SEO

, BlogSøgemaskine optimering / SEO opleves måske som alkymi til den ikke vidende.

Men i virkeligheden er det en videnskab. Søgemaskiner belønner sider med den rigtige kombination af  ranking faktorer eller “signaler”. Ved hjælp af  SEO sikrer du dig at indholdet på din hjemmeside genererer de rigtige signaler.

“Landkortet” foroven samler de vigtigste faktorer som du vil fokusere hvis du ønsker succes i søgeresultaterne  – download som PDF her.

WordPress CMS: 34% af alle hjemmesider på Internettet er nu lavet i WP

, BlogEt ud af 3 websites er nu lavet i WordPress.

Det er en stor dag for det gratis open-source content management system (CMS). For at gøre det helt tydeligt, vi taler ikke om hjemmesider som bruger et CMS: WordPress bliver brugt ved 33,9% af alle websites.

De seneste data kommer fra W3Techs, som måler både på benyttelse og markedsandel: “WordPress bliver brugt af 58.7% af alle websites hvis CMS vi kender. Dette svarer til 33,9% af alle hjemmesider.” Tallene svinger selvfølgeligt lidt i løbet af en måned, men det generelle trend for WordPress har været en langsom og stabil vækst.

“Vi kommer nemt forbi de 35% ved slutningen af 2019” siger Automattic stifter Matt Mullenweg. “Der er store muligheder i de 57% af hjemmesiderne som ikke bruger et identificerbart CMS endnu  og det er nok der vi har mulighed for yderligere vækst”.

Det rigtige valg: Google eller Facebook annoncer…

Hvem er bedst ved online annoncering?

, BlogFacebook annonce kampagner ser ud til at være billigere end Google AdWords kampagner. Men det er vigtigt at se på de relative succes rater. Når man annoncerer med bestemte keywords hos Google, ser det ud til at det giver en højere konverterings rate fordi kunderne du når, allerede er købeklar ud fra deres søgning.

Igennem en Facebook kampagne kan du nå bred ud for lave omkostninger, men der er muligvis ikke lige så meget click-through forretning. Som konstateret tidligere her, værdien af en Facebook kampagne er at få ordet ud, at sprede dit budskab til nye kunder så de bliver opmærksom på din vare.

Ideelt set kan din forretning med fordel bruge begge ressourcer.
En strategi kunne være, at dele dit online marketing budget mellem de 2 platforme, eller også laver du en fordeling udfra din aktuelle målsætning. Har du et nyt produkt som du vil promovere? I dette tilfælde giver det mening at investere i Facebook annoncer som er nøje tilpasset til din målgruppe. På den anden side, hvis du har et etableret produkt, så vil du nok være mest interesseret i ROI. Her vil du måske hellere investere i Google Adwords annoncer.

Begge platforme tilbyder glimrende analyse værktøjer så du kan følge effektiviteten af dine kampagner. Jeg synes den bedste tilgang er at eksperimentere med begge typer annoncering for at se hvad der giver de bedste resultater.

SEO er ikke død!

SEO er mere vigtig end nogensinde!

Du kan ikke forestille dig at drive din forretning uden marketing, og SEO er stadigvæk nyttigt for enhver forretning når vi taler online promovering. Det bedste med SEO sammenlignet med traditionel marketing er, at det er mere præcist og giver bedst ROI.

Allervigtigst, du eksisterer slet ikke i et konkurrerende marked uden SEO. Ja, SEO strategien vil ændre over tid, men at sige at SEO er død eller tænke på online marketing uden SEO er skørt.

SEO er nyttigt for dine kunder

SEO er meget mere præcis end de konventionelle marketing metoder når vi kigger på bruger tilfredshed. SEO søgninger responderer direkte til hvad din kunde søger i de forskellige søgemaskiner. Så du behøver ikke at irritere eller overbevise dine kunder med magt. Derimod gør du dit produkt synligt og tilgængeligt online for den søgende, og at gøre det tilgængeligt på en behagelig måde er det SEO handler om. Vær sikker på du bruger en ekspert når der skal laves SEO på dit website.

SEO sikrer kunderne

SEO er nyttigt i forbindelse med brugervenligheden af dit web og det er også nyttigt for at tiltrække loyale kunder.

Her kan du læse nogle af fordelene:

  • SEO handler om at vise organiske søgeresultater for dine kunder.
  • SEO sikrer de bedste konverteringsrater
  • SEO handler om at bygge kunderelationer og lave branding.
  • SEO giver det mest ærlige feedback for dit produkt.

Alle punkter foroven er ikke andet end egenskaber af de mest ærlige kunder.

SEO er fremtiden

Hvis du mener at teknologien er fremskridt og fremtid, så skal du ikke tøve med at have den samme vision for SEO i forbindelse med online marketing. Der er mange nu til dags der gerne deler deres hemmeligheder online. Du kan også kalde det indvirkning af en voksende teknologi afhængighed.

Ligegyldig hvad, i takt med at internetsøgninger bliver vigtigere og vigtigere, desto mere betydning vil SEO få. SEO er en integreret del af online markedsføring; det er vigtigt at blive vist i søgeresultatet af det store søgemaskiner når mennesker søger efter lignende produkter som dit.

SEO opdaterer over tid

Vi befinder os ikke in en æra som handler om fysisk konkurrence. Du kan kun vinde når du er strategisk. Teknologi bliver hurtigt forældet i disse dage. Derfor ønsker vi noget det kan flytte med alle ændringer.

På kort sigt vil vi gerne have noget der altid kan opdateres og inviterer forandringer. For eksempel er det funktionaliteten der ændrer sig på hjemmesider, udviklingskonceptet; på ser nu hjemmesider på mindre dimser som mobiltelefoner, tablets osv. På samme måde vil SEO også opdatere med tiden når det kommer til marketingsstrategi, indhold & promovering, målretning og meget mere…

SEO er permanent

Nogle mennesker mener at SEO er død. Men SEO vil aldrig dø og er altid brugbart for at få organisk trafik fra de store søgemaskiner som Google, Bing, Yahoo, osv. Dit brand vil aldrig dø hvis dit website er optimeret på den rigtige måde. Når kunder stoler på dit brand og de søger dig online, vil du få mere trafik og flere leads via din hjemmeside.

Google AdWords positioner:
Der er mest potentiale i position 1 og 4

Et studie foretaget af Adobe Media Optimizer har fundet ud af at betalte annoncer (Google AdWords) som ender på 4.position reelt giver de bedste resultater. Ifølge analysen er CPCs faldet, mens CTRs er steget efter at Google har fjernet annoncerne i højre spalte.

De nye resultater blev publiceret i Adobe’s april 2016 annoncerings rapport som igennem 3 måneder har analyseret anonym data fra søgeannoncer. Studiet blev gennemført for at måle effekten af Google’s beslutning om at fjerne annoncerne i højre spalte for et par måneder siden. Studierne viser at ændringerne hos Google AdWords påvirker de små annoncører mere end de store, fordi mindre appetitvækkere er mere knyttet til søgeord med lav volumen.

Med Google’s ændringer fornyeligt skal disse annoncører nu betale mere for at nå top-positioner (er desværre helt i overensstemmelse med min egen erfaring). Mindre annoncører har også oplevet et 10% fald i klikrater for billigere søgeord som vises i lavere positioner. Udgifter per klik er steget for nummer 1 og nummer 2, hvilket svarer til en 6% og 7% prisforhøjelse. Priserne er fadet for 3. og 4. position med henholdsvis 8% og 10%.

Dette viser at annoncører satser mest på de første 2 positioner, selvom det er de lavere positioner som giver bedre ”click through” rater. I modsætning dertil er ”click through” raterne for fjerde position steget med omkring 18%. ”Click through” raterne for 1. og 3. position er steget med 13% og 2%. ”Click through” raterne for 2. position har ikke ændret sig.

Adobe har konkluderet at disse tidlige resultater viser at forbrugerne reagerer positiv på fjernelsem af annoncer i højre side.

Google fjerner annoncer i højre spalte

Hvad er der vigtigt at vide?

De største nyheder fra Google i sidste uge er beslutningen om at fjerne annoncer i højre side af søgeresultatet. Som altid når der skeer ændringer dukker der mange spørgsmål op, der opstår forvirring og dig som annoncør vil gerne vide mere om hvad det betyder for dig og din markedsføring.

Jeg vil prøve at tage lidt af forvirringen, og besvare nogle af de spørgsmål ud fra den information der er tilgængeligt på nuværende tidspunkt.

Er der bekræftet?

Ja Google har bekræftet fjernelsen af annoncer i højre spalte og ændringen bliver permanent rullet ud i hele verden og i alle sprog. Ændringen er rullet ud i DK. Denne beslutning påvirker kun desktop søgninger siden der ikke er en højre spalte ved mobilsøgninger.

Aldrig nogen sinde mere annoncer i højre spalte?

Nej, det er ikke helt korrekt. Google’s produkt annoncer (PLAs) og annoncer inden for Knowledge Graph vil stadig blive vist i højre side ved tilsvarende søgninger.

3 eller 4 tekstannoncer?

I fremtiden vil Google vise 3 tekstannoncer i toppen af søgeresultatet. Ved meget ”kommercielle” søgninger vil Google vise op til 4 tekstannoncer. Yderligere vil det være en sektion af annoncer i bunden af 1. side af det organiske søgeresultat.

Vil det påvirke synligheden af det organiske søgeresultat?

Prøv at tage en test selv.
Jeg har testet med en søgning efter ”wordpress cms”.
4 annoncer i toppen, 3 i bunden af forsiden.

Den 4. annonce påvirker helt klart synligheden af det organiske søgeresultat.

Vil KLIK prisen stige?

Vi får nok ikke noget endelig svar indtil der er gået lidt tid. Hvis vi går ud fra at tilbud og efterspørgsel regulerer markedsprisen, ja så vil prisen stige.
Omvendt kan man argumenterer for at der er flere positioner der giver et bedre indtryk, ja og så kan prisen måske falde.

Only time will show.

SEO: Panda-sikker opdatering af din hjemmeside

Vil du have indholdet af din hjemmeside til at leve op til  Google’s kvalitets kriterier?

Så læs videre…

Måske har du lagt mærke til det, der er sket større SEO rystelser i løbet af de sidste par uger! Og… det ser ud til at alt handler om kvaliteten af indholdet på din hjemmeside.

Først kom der nyheder om at Google Panda (et speciel “filter” som skal nedprioritere indhold af lav kvalitet) nu er en del af søgemaskinens kerne-algoritme og at Panda opdateringer i fremtiden sandsynligvis vil komme hurtigere og mere ofte ud.

For det andet, igennem de sidste 2 uger har vi set store ændringer i Google’s søgeresultater. Det er bekræftet at de ingenting har med Panda at gøre, men ændringerne i forhold til ”ranking” står også relation til kvalitet af indhold.

Det ser ud til at ”kvalitet” af dir indhold i 2016 ikke kun er en tom trussel, men at du VIL optimere din hjemmeside. Og vi kommer til at dykke lidt længere ned i hvad Panda kvalitets algoritmen er for noget og hvordan du kan forbedre dit indhold.


Hvad er Panda egentlig og hvordan påvirker det positionerne i søgeresultatet?

Panda algoritmen (har fået navn efter Google ingeniøren Navneet Panda) er designet til at hjælpe Google til at forbedre kvaliteten af søgeresultatet ved at nedprioritere indhold af lav kvalitet.

I grund og bund tilføjer Google en kvalitets vurdering til hver hjemmeside ved indeksering (der er tale om en vurdering af hele hjemmesiden, ikke de enkelte sider)
I starten fungerede Panda som et filter som kunne anvendes på en stak søgeresultater som Google anså som relevant i forhold til søgningen. Panda vurderingen omstrukturerede søgeresultatet, skubbede lavkvalitetssider længere ned og ”boostede” sider med relevant indhold.

Nu er Panda ”signalerne” indbygget i Google’s kerne algoritme som ranker, de omstrukturerer ikke længere resultaterne, men det skeer sammen med de andre af Google’s ranking faktorer.


, Blog

Hvordan kan Panda identificere høj kvalitets indhold?

En ting er sikker, der er ikke en “mavefornemmelse” som hjælper Panda med at identificere kvalitet. Panda er en algoritme som tjekker dit website for et antal faktorer som Google synes er typiske for høj kvalitet. Derefter, ved at anvende matematik, får sitet en specifik vurdering som er baseret på resultatet af dette tjek.

De gode nyheder er, hvis vurderingen er baseret på et vist antal af adskilte faktorer, så har du indflydelse på disse faktorer og kan forbedre dit score. De dårlige nyheder er… Google vil ikke offentliggøre de præcise kvalitetsfaktorer som bliver brugt for at laveberegningen.
Så forslagene forneden er et kvalificeret gæt, baseret på hvad Google har sagt omkring kvalitet, og hvilke målbare faktorer de kan bruge for at definere det.


Hvad er Panda udrulninger og kommer vi til at se dem oftere?

Helt sikkert, en kvalitetsvurdering af et website er ikke en en gangs ting. Hjemmesider ændrer sig, der bliver fjernet og tilføjet indhold, og helt sikkert, vurderingen skal opdateres en gang imellem for at forblive relevant.

At lave en løbende opdatering af vurderingen i ”real time” vil tage alt for meget computerstyrke – det er derfor Google har valgt at igangsætte “Panda opdateringer” en gang hver anden måned, som skal gen-udregne kvalitets scores, og også at ændre filteret som de anvender til søgeresultaterne.

Vil det sige at Panda kvalitets vurderingen nu er en del af Google’s kerne ranking algoritme? Det ser ikke sådan ud! Vurderingen bliver ikke udregnet i ”real time”; ændringen betyder kun at algoritmen er bleven mere stabil og ikke skal ændres længere. Google skal ikke længere teste og anvende nye signaler (de kommer kun til at genanvende ældre), så derfor bliver det muligt at køre Panda opdateringer hurtigere og oftere.


Hvordan kan du forbedre indholdet på din hjemmeside?

, Blog

  1. Find frem til lav-kvalitets indhold på din hjemmeside

    DEN OPTIMALE MÅDE AT OMGÅS PROBLEMATISK INDHOLD AFHÆNGER AF STØRRELSEN AF DIT WEBSITE.

  • Mindre websites (<100 sider), du har sikkert ikke råd til at fjerne lav-kvalitets indhold. Strategien går ud på at forbedre indholdet på de problematiske sider.
  • Medium størrelse websites (100-1000 sider), du vil kunne fjerne noget af indholdet med lav kvalitet. Fokuser på at forbedre indholdet på de vigtigste sider
  • Store websites (>1000 sider), det er et kæmpe arbejde at skulle optimere alle problematiske sider, så her vil du fokusere på oprydning ved helt at fjerne lav-kvalitets indhold.
  1. Tjek for ”spinkel” indhold

    , Blog

    HELT SIKKERT HANDLER KVALITET IKKE OM ANTAL ORD, FORDI DER FINDES TILFÆLDE HVOR DER KUN ER BRUGT ET PAR HUNDREDE ORD SOM LEVERER KVALITET. DERFOR FINDES DER INGEN MINIMUM ANTAL ORD I FORBINDELSE MED PANDA. JEG HAR SET MANGE SIDER SOM KLARER SIG RIGTIG FINT MED LIDT OVER 100 ORD.

    MEN HVIS DU HAR FOR MANGE SIDER MED ”SPINKEL” INDHOLD FÅR DU HELT SIKKER PROBLEMER – FÆRRE END 250 ORD ER EN GOD INDIKATOR FOR AT LOKALISERE PROBLEMATISKE SIDER PÅ DIN HJEMMESIDE.

  • Forestil dig at du har en kategori side med kun få linjer meningsfyld tekst og tonsvis af links til produkter. Det vil svare til en side med spinkel indhold
  • Søgemaskiner bruger indhold for at beslutte relevans af en side ved en søgning. Og hvis du ikke leverer noget information, hvordan skal de så finde ud af hvad siden handler om?
  1. Tjek for duplikater/indhold der ligner

    EN ANDEN FAKTOR SOM KUNNE VÆRE ET SIGNAL FOR LAV KVALITET ER DUPLIKATER ELLER INDHOLD DER LIGNER MEGET PÅ TVÆRS AF FLERE SIDER.

  • Ofte skal større websites med mange sider fyldes med indhold. Og mange af dem tager den nemme udvej – de bruger den samme tekst til hver side med kun få ændringer. Dette er lav-kvalitets indhold i Google’s øjne.
  • Så, duplikater skal fjernes!
  • Vær også opmærksom på tekster der ligner hinanden (f.eks. hvis dine side titler er identiske i struktur og kun udskiller sig ved produktnavn) dette kunne være et tegn på automatisk genereret indhold.
  1. Hold øje med “ikke unikt” indhold og plagiater

    , Blog

    Synonymt med kvalitet i Google’s øjne er “det unikke” i dit indhold. Google kan godt lide at der er tilføjet værdi til dit indhold og at det ikke bare er en gentagelse af noget som er sagt. Hvis du har “ikke unik” indhold på dit website (f.eks. plagiat indhold, produkt beskrivelser som er duplikeret i feeds som er brugt til andre kanaler som Amazon, sites der sammenligner priser eller eBay) er det en nem måde at ryge ind under Google Panda filtret.

    Selvom Google prøver at identificere de originale kilder af dit indhold, er der eksperimenter der viser at det ofte er svært at skelnen mellem original og kopi.
    Så for at sikre dig at der ikke er tyveknægte der ødelægger dit Panda kvalitets score, er det en god ide at handle hvis du opdager at der er nogen der bruger dit indhold på deres site. Enten ved at kontakte webmasteren og bede dem om at fjerne kopi indholdet eller ved hjælp af Google’s Google web-formular.

  1. Tjek om du har brugt dine keywords rigtigt

    , Blog

    Keywords og målretning af keywords målretning er de mest basale og ældste koncepter i SEO. Hvis du har været i SEO verdenen et stykke tid, så kan du måske huske de tider hvor SEO handlede om at have de rigtige keywords i Meta tagsene.

    Helt sikkert, disse tider er forbi: søgemaskiner prøver nu at opsnappe og bestraffe hjemmesider som bruger for mange keywords i deres indhold.

    Selvom Google tillader det eller ej, algoritmen er stædig bygget op omkring keywords. Og hvis du har et keyword i dit title tag vil dette forbedre din page rankings, dvs.: du slipper ikke for at optimere siderne med keywords.

    Så det eneste kritiske spørgsmål er: “Hvor mange er IKKE for mange?” En af måderne at tjekke det er at se på dine konkurrenter der har en top rating (fordi de websider der ranker i top 10 er de hjemmesider som består Google’s kvalitets test med A+).

    Måske kan du huske Hummingbird algoritme opdateringen? et var der Google lærte at genkende meningen bag et søgebegreb og give et almindelig svar på et antal af ”forskellig-i-keywords” men “det-samme-i betydning“ søgninger?

    Denne opdatering ændrer måden SEO specialister optimerer sider – nu skal vi ikke længere tænke ”enkelt keyword optimering”, men gøre vores siderrelevante for en hel gruppe af synonymer og relaterede emner.

    Så hvis du tilføjer denne type relaterede keywords vil du klart forbedre rankings af dine sider og undgå keyword stuffing.

  1. Tjek for brugerens engagement

    , Blog

    Selvom Google siger at brugeroplevelse ikke er en del af algoritmen, er der forsøg der viser det modsætte. En af målingerne som SEO eksperterne formoder at blive anvendt af Google er: BOUNCE RATE .

    Hvis du tænker over det — Google forsøger at give sine brugere de bedste oplevelser ved en søgning, de vil gerne have at du finde det du søger ved første klik i søgeresultatet. Den bedste søgeoplevelse er at du med det samme lander på en side som indeholder alt den information du behøver, så du slipper for at bruge tilbage knappen og søge på ny.

    Det kan nemt måles når en side “bouncer” på denne måde.

    Når du analyserer bounce rates vil du huske at “det handler om brugerens hensigt”.

    Hvis den søgende søger efter et hurtig svar (f.eks: “I hvilket land ligger Århus?”) – så vil brugeren forlade siden ligeså hurtig den har fundet svar.

    Hvis det er den slags sider der har en høj bounce rate – som giver brugeren svaret med det samme – så er der ikke noget at bekymre sig om.

    I alle andre tilfælde er det en god ide at forbedre indholdet og brugeroplevelsen for at formindske bounce raten.


Hvad mere kan du gøre?
  1. Tjek bruger genereret indhold.
    Bruger genereret indhold og hvordan det påvirker Panda har været topic i den seneste tid. Der er kommet dertil hvor SEO specialister anbefaler at sige farvel til bruger genereret indhold fordi de påstår at Google ser det som et tegn for ringe kvalitet.
    Dette er langt fra rigtig, fordi vi ser stadigvæk mange websites som kun er baseret på bruger genereret indhold så klarer sig super flot hos Google.
    Men så noget som bruger genereret spam – f.eks. ligegyldige kommentarer i dit blog eller på forum sider – kan skabe problemer for dit site,
    Så hvis der forekommer bruger genereret indhold på dit website er det en god ide at stramme op på strategien.
  2. Tjek for stavefejl.
    Stavefejl og grammatiske fejl er med til at forringe brugeroplevelsen og trækker nedefter i Google’s øjne, så fjern gerne den slags fejl på siden. Du kan køre dit tekstindhold igennem en stavekontrol og lave de nødvendige rettelser
  3. Tjek for påtrængende reklamer.
    Helt sikker, Panda skal ikke for grunden for at stoppe reklamer på hjemmesiden. Så længe som reklamerne ikke er påtrængende. Så noget som pop-ups osv. som irriterer dine besøgende gør det samme hos Google.
Til allersidst: BEVAR ROEN…

, Blog

Hvis dit website er “ramt” af Panda, lad være med at gå amok med oprydningen, du kan også gøre uheldet værre.
Panda bliver rullet langsomt ud og der vil går lidt tid inden det hele har fundet sit leje. Inden du laver hurtige ændringer på sitet, er det en god ide at dobbelttjekke for at være sikker at de ændringer du laver, går i den rigtige retning udfra de rigtige grunde.

thomas j. langer - thomaslanger.dk

+45 5054 7618

thomaslanger.dk | v/ Thomas J. Langer | Raadvad 6 - DK 2800 Lyngby | CVR: DK27807402

+45 5054 7618    mail@thomaslanger.dk