BRUGERVENLIGHED - HVORFOR?

BRUGERVENLIGHED - USABILITY


Hvad er Brugervenlighed / Usability ?

Målet med en hjemmeside vil altid være at opnå så høj brugervenlighed som overhovedet muligt. Hvis en hjemmeside er brugervenlig, betyder det, at den er let at anvende og navigere i for brugerne. Det er derfor man konverterings-optimerer en hjemmeside.


10 tips til optimering

1. Forsiden

At konverteringsoptimere din hjemmeside kan for eksempel være at optimere og udvikle din forside. Sørg for at skabe et simpelt udtryk og at gøre det tydeligt for dine besøgende, hvorfor de skal handle hos dig.

Standardfunktioner og menulinjen skal placeres som på andre sider, så du hjælper de besøgende med at navigere nemt på din hjemmeside. De fleste større hjemmesider er i dag opbygget som en F-form, hvor top-banner og menulinje er placeret i toppen af hjemmesiden, og andre vigtige menupunkter er placeret i venstre side.

2. “Om os”- siden

For nogle kunder er det ret så vigtigt, at de kan fornemme personen, der er på den anden side. En opdateret og professionel “om os”- side er en måde at øge troværdigheden til din virksomhed.

3. Navigation

En af de vigtigste optimeringsmuligheder omhandler navigationen på din hjemmeside. En af de hurtigste måder at finde ud af, om navigationen fungerer optimalt, er ved at gøre brug af Google Analytics. Her kan du undersøge, hvilke sider der ikke fungerer optimalt, hvor besøgende eventuelt falder fra, og om flowet virker, som det skal.

Hvis ikke du allerede har oprettet en konto i Google Analytics, så kan du oprette en her:
OPRET GOOGLE ANALYTICS KONTO

4. Layout

Et andet vigtig aspekt er grafikken og det overordnede design/layout på din hjemmeside. Uanset hvor smart og farvestrålende, du gerne vil have din hjemmeside til at fremstå, er det vigtigt, at du har dine kunder i tankerne.

Selvom et smart design kan gøre, at du skiller dig ud fra mængden, kan det i sidste ende også betyde at du taber kunder. Dine besøgende er som udgangspunkt ligeglade med, at du har et flot og anderledes layout. For dem har det langt større værdi, at de kan navigere hurtigt rundt og finde de produkter og den information, de leder efter.

5. Hierarkier

Du skal sørge for at lave tydelige hierarkier. Hierarkier handler om at vise dine besøgende, hvad der er vigtigt, og hvad der er mindre vigtigt.

Ingen besøgende gider at læse information, som de ikke skal bruge til noget. Derfor skal du altid sørge for at give de vigtigste informationer først og tydeligt. Derefter kan du uddybe dit indhold yderligere, jo længere ned de besøgende scroller. På den måde kan interesserede blive ved med at læse, og alle kan hurtigt finde frem til de informationer, de leder efter.

Der er flere måder at lave hierarkier på på en hjemmeside. Det kan for eksempel være gennem opdelingen af hjemmesiden, eller gennem grafiske og typografiske virkemidler. Men sørg nu for, at grafikken ikke ødelægger brugervenligheden.

6. Footer

Dine virksomhedsoplysninger skal være nemme at finde. Det er derfor en god idé at placere dem i footeren nederst på hjemmesiden. Ligesom menubjælken i toppen, er også footeren et statisk element, der går igen på alle sider.

Hvis du indsætter virksomhedens kontaktoplysninger i footeren, vil de altid være tilgængelige for de besøgende – uanset hvilken underside de befinder sig på.

7. Logoet

En anden uskreven regel omhandler logoet på hjemmesiden. Dit logo skal helst placeres i øverste venstre hjørne. Når besøgende klikker på logoet, skal de også gerne vende retur til forsiden. Vi er som forbrugere vant til denne funktion, så det er en vigtig og nem optimering at lave.


8. Understreget tekst

Selvom du måske kan blive fristet til at understrege tekst for at fremhæve ord eller budskaber, skal du aldrig gøre det, medmindre der er tale om links. Brugerne er nemlig vant til, at understreget tekst er linktekst.

9. Undgå støj

Du skal naturligvis sørge for at minimere alt støj på din hjemmeside. Hvad enten det er grafisk, multimedie-elementer, informations- eller funktionsstøj. Støj er med til at fange brugernes opmærksomhed et øjeblik, og det øjeblik kan være nok til, at de mister koncentrationen og forlader din hjemmeside.

Kort sagt: Sørg for kun at have de nødvendige informationer og elementer på din hjemmeside.

10. Call to Action

Call to Action handler om at få dine besøgende til at handle. Det betyder, at du skal få dem til at udføre den handling, du gerne vil have.

På en hjemmeside kan der være flere måder at implementere call to action på. Det kan for eksempel være ved at gøre brug af knapper, i brødteksten eller gennem billedelementer.


Bonus

For en hjemmeside kan en “kontakt os” - knap på en underside være med til at øge konverteringen. Det er desuden bevist, at klikraten øges, hvis farven skiller sig ud fra det eksisterende indhold på siden.

thomas j. langer - thomaslanger.dk

+45 5054 7618

ANDRE EKSPERTISER

WordPress / WooCommerce

Open Source CMS hjemmeside / web-shop der er yderst fleksibel og ekstrem brugervenlig. Mere end 30% procent af alle hjemmesider globalt set bruger WordPress.

Facebook og Sociale Medier

Har du en professionel Facebook profil?
Er den opdateret og målrettet?
Den kan eventuelt suppleres med kampagner og annoncering…

Nyhedsbreve / E-mail Marketing

En god, loyal relation skabes og vedligeholdes naturligvis gennem kommunikation med kunderne.

SEO = Søgeoptimering

Kom højere op i det organiske søgeresultatet hos Google og de andre søgetjenester.

thomaslanger.dk
v/ Thomas J. Langer

Raadvad 6 - DK 2800 Lyngby
CVR: DK27807402

Mail: mail@thomaslanger.dk
Mobil: +45 5054 7618